Sepon kanssa kirjastossa

Seppo.io tuo itsetekemisen ilon kirjastonkäytön opetukseen

Seppo

Seppo.io on oppimispelialusta, jonka saimme käyttöömme Tampereen kaupunginkirjastossa, toisen asteen kirjastoissa, nuorisopalveluissa ja työväenopistossa. Meillä ei ole palveluun käyttäjä- tai paikkakohtaisia lisenssejä, joten Seppo-pelejä voivat Tampereella suunnitella ja käyttää monet ohjaajat. Millaisia kokemuksia syksyn ensimmäisten 7.-luokkalaisten myötä saatiin pääkirjastossa?

Seppo.io on helppokäyttöinen. Alustalle ladataan pohjakuva, kartta tai muu kuva, jonka päälle peli halutaan rakentaa. Kuvan päälle sijoitetaan erilaisia tehtäviä. Rataa kiertävien pelaajaryhmien sijaintia ohjaaja ei näe, mutta muuten alusta tuo mukavaa elävyyttä ja säpinää kirjastokierrokselle.

Ei erikseen asennettavia sovelluksia

Tampereella pääkirjastossa on 10 tablettia opetuskäytössä, mutta esimerkiksi lukiolaiset käyttävät mielellään omia laitteitaan. Kirjastoissa käy lisäksi paljon vierailijaryhmiä, kuten maahanmuuttaja- ja arkkitehtuuriryhmiä, joiden on voitava käyttää omia laitteitaan kirjastotilaan ja sen palveluihin tutustumiseen – ilman erillisiä sovelluksia.

Jokaiselle ohjaajalle tehdään omat tunnukset Seppoon. Pääkirjastossa peleistä on tehty master-versiot, jotka on jaettu kaikille ryhmäkäyntien vetäjille. Kutakin ryhmää varten tehdään master-pelistä oma kopio, joka poistetaan ryhmäkäynnin jälkeen. Näin ryhmien tekemät tehtävät ja joukkuetunnukset eivät keräänny seuraavien pelaajien riesaksi. Jokainen pelikopio kannattaa nimetä koulun, luokan ja päivämäärän mukaan.

Käynnillä on hyvä olla kaksi vetäjää: toinen arvioi pelaajien vastauksia ja toinen kiertää kirjastossa auttamassa oppilaita. Monivalintatehtävät pisteytyvät automaattisesti, mutta muut tehtävät on tarkastettava käsityönä. Vastaukset voivat olla monenlaisia ja monen muotoisia (tekstiä, kuvia, videoita), joten reaaliaikainen pedagoginen tuki on tärkeää.

Sammon koulun ilmiöpohjaisen viikon kirjastokäynnit

Sammon koulun 7.-luokkalaisilla oli syksyllä ilmiöpohjainen viikko, jonka teemana oli Suomi 100: Tampere ennen ja nyt. Viikon alkaessa ryhmät saivat tarkemmat aiheensa, joiden pohjalta pääsivät ideoimaan projektejaan. Tavoitteena oli tehdä esitys omasta aiheesta, jonka lisäksi teemaa esiteltiin alakoululaisille suunnatuilla messuilla. Tämän vuoksi tein 7.-luokkalaisten Seppo-peliin muutamia Tampere-aiheisia tehtäviä perustehtävien lisäksi.

Ryhmät kävivät tiuhaan: kolmen päivän aikana kahdeksan ryhmää, joissa oli yhteensä 152 osallistujaa. Tahti oli meille kirjastossa tiukka. Muitakin ryhmiä, satutunteja ja toimintaa oli samanaikaisesti, lisäksi tietysti asiakaspalvelua ja tavallisen arjen pyöritystä. Vetäjiä meillä oli jokaiselle ryhmälle kaksi. Puhuimme alkuun yleisesti tiedonhausta (Wikipedian käyttö, Google) ja PIKI-verkkokirjastosta hakemisesta, jonka jälkeen oppilaat lähtivät pareittain tai pienryhmissä kiertämään kirjastoa tehtävien parissa.

En numeroinut tekemiäni tehtäviä, koska en halunnut järjestyksen ohjaavan oppilaita. On hyvä, että ryhmät hajaantuvat ympäri kirjastoa ja tekevät tehtäviä eri järjestyksessä. Pelaamiselle varattiin aikaa 30 minuuttia (yhteensä käynti kesti 60 minuuttia) ja päättymisaika ilmoitettiin selvästi. Kaikkia tehtäviä ei välttämättä ehditty tehdä ja tehtävien tarkastaminen lopetettiin kun peliaika tuli täyteen. Tehtäviin saa liitettyä arviointiohjeet, joten kaikki ohjaajat pystyvät tarkistamaan tehtäviä samalla tavoin.

Oppilaat olivat pääsääntöisesti erittäin innoissaan pelaamisesta. 7-luokkalaiset jaettiin 2 – 4 hengen joukkueisiin: samoihin ryhmiin, joissa he tekivät muutenkin projektejaan. Muutamissa luokissa oli yksittäisiä poikaryhmiä, jotka eivät olleet motivoituneita: “Ei kannata tehdä mitään, kun ei me kuitenkaan voida enää voittaa”. Meillä oli ensimmäisen kokeilukoulun kunniaksi voittajajoukkueille suklaapalkinnot, mutta voittamista emme olisi halunneet erityisesti hehkuttaa, eikä sitä jatkossa tehdäkään. Sana palkinnoista pääsi leviämään “snäpis” ja tätä me vetäjät emme osanneet ottaa huomioon. Suurin osa oppilaista osallistui kuitenkin innokkaasti ja olisi halunnut jatkaa tehtävien tekemistä ajan päätyttyä.

Kyselimme ryhmiltä, millaista pelaaminen oli ollut ja saimme palautetta. Kivaa, mutta muutama sanoi myös, että aikaa oli liian vähän ja tehtävät vaikeita. Osa tehtävistä oli helppoja ja osa vaikeita – ihan tarkoituksella. Halusin mukaan muutaman sellaisen tehtävän, johon ei löydä vastausta nopeasti googlaamalla. Verkkokirjasto hivenen hidasteli ja kirjastotilan tukiasemat on hyvä ottaa huomioon rataa suunniteltaessa. Muutamien ryhmien kuva- ja videovastaukset eivät palautuneet tarkistukseen ilmeisesti hitaan verkon vuoksi.

Tutustu Tampereen pääkirjaston testipeleihin

Tekemiini testipeleihin voi tutustua osoitteessa Seppo.io kirjautumalla pelaajana seuraavilla koodeilla:

  • Yleispeli 4.-luokkalaisille ’CDE5D5’ (pelkkiä monivalintatehtäviä)
  • Yleispeli 7.-luokkalaisille ’63816A’ (monivalintatehtäviä ja arviointitehtäviä)
  • Sammon koulun 7.-luokkalaisten Seppo-peli ’7FBC7E’ (monivalintatehtäviä ja arviointitehtäviä)

Mitään erillisiä sovelluksia ei peliä varten tarvitse ladata: pelaamaan pääsee millä tahansa älylaitteella tai tietokoneella nettiosoitteessa Seppo.io. Pelaajat kirjautuvat peliinsä ohjaajan antamalla koodilla. Sovellusten lataaminen luokalliselle/muulle ryhmälle vie liikaa aikaa oppitunnin mittaisesta kirjastokäynnistä, eivätkä pelaajat välttämättä halua ladata omalle laitteelleen sovelluksia kirjastokäyntiä varten.

Sopivan oppimispelialustan saaminen kirjaston ja kaupungin muiden toimijoiden käyttöön tukee kaupungin digitalisaatiotavoitetta ja mahdollistaa nykyisin käytössä olevien ryhmäkäyntisisältöjen uudistamisen. Tekeillä on monenlaisia Seppo-ratoja. Esimerkiksi Metso pelaa -pelipäivään suunnitellaan jännittävä koko perheen tehtävärata pyhäinpäivän hengessä ja pakopelikin sopisi Seppoon varmasti hyvin.

(Mervi Hietanen)

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s