Kuvia kirjastossa: ilmiöpohjaista oppimista ja monilukutaitoa

kuvasuunnistusta

Metson naapurista,  Aleksanterin alakoulusta, ehdotettiin lasten- ja nuortenosastolle uudenlaista yhteistyötä. Tuore opetussuunnitelma astui voimaan alakouluissa syyslukukauden alussa ja 1.- ja 2.-luokkalaisilla oli alkamassa ilmiöpohjaisen oppimisen projekti, jonka teemana oli monilukutaito olivat ja kirjastossa aiheina olivat erilaiset mediat ja kuvanlukutaito.

Sovimme opettajan kanssa, että 1.-luokkalaiset käyvät kirjastossa kaksi kertaa. Molempien käyntien pituudeksi sovittiin oppitunti, 45 minuuttia. Ensimmäinen kerta on kirjastotilaan tutustumista, perusasiaa lainaamisesta ja palauttamisesta sekä siitä, kuinka kirjastossa ollaan.

Toisella käynnillä aiheena ovat kuvanlukutaito ja kirjastosta löytyvät erilaiset mediat. Kolmen 1.-luokkalaisten lisäksi myös koulun kolme 2.-luokkaa kävivät kuvanlukutaito ja mediat -käynnillä. Kahden viikon aikana kävi ilmiöpohjaisissa opetuksissa yhteensä 183 osallistujaa.

Ensimmäinen käynti ei vaatinut meiltä erityistä valmistelua, koska silloin käsiteltiin yleisesti kirjastonkäyttöön  liittyviä asioita, mutta toiselle käyntikerralle piti miettiä uudenlaisia sisältöjä. Pienet alakoululaiset eivät jaksa kuunnella pitkiä luentoja, joten halusimme käynnistä mahdollisimman toiminnallisen.

Kuvanlukutaitoa harjoiteltiin yhdeksän dian kuvasarjalla. Kuvista heräsi paljon keskustelua ja lapset osallistuivat innokkaasti. Aluksi kysyin, osaavatko lapset lukea tekstiä tai kuvia. Kaikki olivat sitä mieltä, että he osaavat lukea kuvia todella hyvin. Mietimme yhdessä onko kuva aina sitä, miltä se nopeasti katsottuna näyttää, millainen on mainoskuva ja miten eri tavalla kuvan voi ymmärtää. Myös siitä puhuttiin, että satukirjoissa kuvat voivat olla erilaisia, kuin oikeassa maailmassa.

Ensimmäisessä kuvaparissa tutkittiin Slinkachun miniatyyritaidetta, seuraavaksi katseltiin kuvia Rebecca Gerlingsin: Mikä tämä on? Kuva-arvoituksia (Nemo, 2012) -kirjasta, ihmeteltiin Pokémon Go -pelaajia, Kirjatin mediamatka -pelin mainosta ja maailman vahvinta tyttöä. Kuvat herättivät vilkasta keskustelua ja paljon ajatuksia. Diasarjan jälkeen katsottiin vielä Suvi-Tuuli Junttilan Missä tässä jossakin -kirjan kuvaa ja juteltiin siitä.

Kuvasuunnistuksen laminoidut kuvat ovat eri puolelta lasten- ja nuortenosastoa. Pareittain tai kolmen hengen ryhmissä oppilaat etsivät kuvassa näkyvän paikan ja valitsivat paikasta itselleen mieluisan kirjan, pelin, lehden tai pelin. Lopuksi kokoonnuttiin Satuhuoneeseen esittelemään valinnat muille.

Kirjaston monipuoliset aineistot tuli esiteltyä kuvasuunnistuksen avulla ja samalla puhuttiin ikärajoista ja laina-ajoista. Lapset olivat innokkaita etsijöitä ja esittelijöitä, mutta yllättävän erilaisia ryhmät olivat toisiinsa verrattuna. Osalla ei oikein keskittymiskyky tahtonut riittää valokuvan katsomiseen ja paikan etsimiseen, osa alkoi etsiä täsmälleen samoja kirjoja ja pelejä, joita kuvassa näkyi. Tehtävänanto oli tärkeä vaihe: huomasimme että todella selkeästi ja moneen kertaan piti kertoa, mitä piti etsiä. Lisäksi parit olivat keskenään hyvin erilaisia, osa etsi kuvatehtävän hyvin nopeasti, osalla meni hommaan huomattavasti enemmän aikaa.

Toisen viikon lopulla käyneet ryhmät kävivät selvästi kierroksilla: opettaja pahoitteli, että lapset ovat olleet innoissaan ilmiöviikosta, mutta erityisohjelmaa oli ollut niin paljon, että keskittymiskyky alkoi osalla pienistä oppilaista olla koetuksella.

Kaikki käynnit varasi yksi opettaja ja tavallaan tämä helpotti myös kirjastossa tilojen ja ryhmänvetäjien varaamista. Jatkossa on kuitenkin syytä ottaa ylös tarkat tiedot jokaisesta luokasta ja sen opettajan nimi ja puhelinnumero, joka luokan on tuomassa kirjastoon. Yksi ryhmä ei tullut sovitusti, emmekä saaneet opettajaa kiinni koululta.

Kokeilu oli hauska ja mielenkiintoinen myös ryhmän vetäjälle. Tavallisia 2.-luokan tutustumiskäyntejä varten olemme aiemmin keränneet valmiiksi erilaisia aineistoja, mutta tulevaisuudessa esittelyn voi hoitaa kuvasuunnistuksella ja osallistaa ryhmiä aineistojen esittelyssä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s