”Kirjastolaiset – mediakasvattajia vai tietoyhteiskuntaoppaita?”

Kirjastolaiset – mediakasvattajia vai tietoyhteiskuntaoppaita? Mika Mustikkamäki, havaintoja Suomen kirjastoseuran mediakasvatusprojektista Digimummoja ja datavanhempia -koulutuspäivässä 4.3.2014

Mika Mustikkamäki on toiminut Suomen kirjastoseuran mediakasvatushankkeen projektityöntekijänä. 1,5 vuotta kestänyt projekti on juuri päättynyt: tässä joitakin havaintoja Mustikkamäen tekemästä selvityksestä.

Kirjastoissa tehdään koko ajan enemmän työtä aikuisten ja erityisesti seniorikansalaisten tietoyhteiskuntataitojen opastamisessa ja mediakasvatuksessa. Joillakin paikkakunnilla käytänteet ovat vakiintuneita, mutta osassa toimintaa vasta käynnistellään – esimerkiksi digitointilaitteiden hankintana tai muina vastaavina palveluina, vaikka varsinaisia kursseja tai ryhmäopetusta ei resurssien vuoksi voidakaan kaikkialla järjestää). Selvityksessä löydettiin erilaisille kirjastoille yhteisiä tekijöitä, jotka aiheuttavat päänvaivaa: näitä ovat esimerkiksi opastettavien ikä ja teknologiaan liittyvän kehityksen kiihtyminen.

Pitäisikö puhua mediakasvatuksesta vai tietoyhteiskuntataidoissa opastamisesta? Tämä on lähinnä näkökulmakysymys, joka on erilaisissa alan julkaisuissa kirjoitettu rivien väliin. Esimerkiksi:

Kirjastolaki pitää tavoitteena edistää väestön yhtäläisiä mahdollisuuksia: siellä mainitaan muun muassa tiedot, taidot, kansalaisvalmiudet, kansainvälistyminen, elinikäinen oppiminen, verkkopalvelut, sivistyksellisyys…

Opetusministeriön Kirjastopolitiikka 2015 -julkaisu puhuu ennen muuta medialukutaidosta – erityisesti kohteena ovat lapset, opiskelijoiden kohdalla mainitaan tietoyhteiskuntataidot.

Yleisten kirjastojen neuvosto (YKN) on linjannut vuosille 2011 – 2016 kirjastojen erityisiksi painopisteiksi: tietoyhteiskuntataidot, joihin kuuluu myös medialukutaito, yhteisesti linjatut tietoyhteiskuntataitojen opastuspalvelut ja näiden lisäksi kriittiseksi menestystekijäksi: tietoyhteiskuntataitojen opastaminen. Tämän tarkoituksena on selkeyttää kirjastojen omaa roolia medialukutaitotalkoissa.

Mitä tällä kaikella tarkoitetaan kirjastojen toiminnassa?

Kirjastoseuran selvityksen mukaan (2014):

  • Kirjastot eivät voi ohittaa uudenlaista mediayhteiskuntaa. Mediakasvatus ottaa huomioon ihmisten tiedolliset ja kulttuuriset tarpeet.
  • Uudet luku- ja kirjoitustaidot vahvistavat mediayhteiskunnassa kansalaisvalmiuksia, jotka estävät tiedollista syrjäytymistä sekä lisäävät osallisuutta ja hyvinvointia.

Asiaa voidaan lähestyä kohderyhmittäin:

  • Lapset ja nuoret -> puhutaan mediakasvatuksesta
  • Aikuiset -> puhutaan tietoyhteiskuntataitojen opastuksesta

Toisaalta asiaa voidaan lähestyä myös väline-näkökulmasta:

  • Mediakasvatus -> on monimediaista, siihen liittyvät usein tekeminen ja luovuus (työkalut, erilaisten välineiden käyttö)
  • Tietoyhteiskuntataitojen opastus -> digitaalisuus, kuluttaminen, merkityksellistäminen (ei niin paljon itsetekemistä ja luovuutta kuin mediakasvatus-käsitteen alla). Koskee muun muassa palveluja, joita varten on ennen ollut asiantuntijoita, mutta joita nyt tehdään itse verkossa. (Vrt. verkkopalveluiden käyttäminen: Kela, verovirasto, pankit)

Mielenkiintoinen käytännön esimerkki nykyisestä tilanteesta kollegalta kuultuna. Pankki oli neuvonut asiakasta menemään kirjastoon opettelemaan pankin verkkopalveluiden käyttöä. Entä pankkisalaisuus, erilaiset vastuukysymykset? Kuka saa opettaa/opastaa? Mihin on syytä vetää raja? Mustikkamäki on rauhallinen ja analyyttinen esiintyjä, jonka tutkijataustaisuus näkyy muun muassa käsitemäärittelyissä. Tämäntapaisia pohdintoja tarvitaan: joskus on syytä pysähtyä miettimään mitä tehdään ja mikä on oma asema yhteisellä kentällä erilaisten toimijoiden kanssa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s