Historiaa ja yläkoululaisia

Wikipediaa ja GoogleaMinulla oli viime viikolla hauska ja jännittävä yläkoululuokka kirjastokäynnillä. Toimenkuvaani kirjaston pedagogisena informaatikkona kuuluvat tiedonhallintataitojen ja kirjastonkäytön opetusten suunnittelu kaikille peruskoulun luokille. Käytännössä aikani menee lähes täysin alakoulujen parissa. Meillä käy niin paljon ryhmiä ja luokkia Tampereen Metsossa, ettei aikaa jää muun miettimiseen. Lasten- ja nuortenosastolla on viisi työntekijää, ja kaikki vetävät ryhmiä tasapuolisesti. Opetuskäyntien lisäksi vinkkaus on erittäin suosittua ja tänä syksynä on koko porukalla todella pitänyt kiirettä!

Tänä syksynä olen yrittänyt ottaa muutaman pienen askeleen yläkoulujen suuntaan. Lokakuinen koulutuspäivä oli ensimmäinen askel. Toisen pikkuaskeleen astuin, kun Takahuhdin koululta tuli historianopettajan 15 oppilaan ryhmä 8.-luokkalaisia.

Otin itse yhteyttä koulun historianopettajiin, ja kysyin kiinnostaako yhteistyö. Alun perin ajattelin, että opetus on luontevaa järjestää samassa rakennuksessa sijaitsevassa Messukylän kirjastossa, mutta lopulta sovimme käynnin pääkirjastoon. Matka oli koitua koko jutun kohtaloksi, mutta onneksi ryhmä oli niin motivoitunut, että halusi tulla keskustaan varsinaisen koulupäivän jälkeen.

Historianopettaja Jari Lampinen innostui kokeilemaan: hänen oppilaansa (kaikki osallistujat muuten tyttöjä!) olivat kolmelta rinnakkaiselta luokalta ja halusivat korottaa arvosanaansa tekemällä vapaaehtoisen tutkielman omavalintaisesta aiheesta. Opettaja oli rajannut aiheet sijoittumaan 1900-luvulle, mutta muuten näkökulman ja tutkimuskohteen sai valita itse. Pelkät henkilöhistorialliset koko elämänkaaren kattavat esitelmät oli rajattu pois, mutta kiinnostavaa persoonaa saa tutkailla, kun miettii hyvän näkökulman työhönsä.

Pyysin aiheet etukäteen, ja sain haettua niihin liittyvää lähdeaineistoa ennen käyntiä. Vierailu oli yhden oppitunnin mittainen, ja tein aineistoa varten aika paljon varauksia lähikirjastoista. Keräilyyn meni suhteellisen paljon aikaa, se oli oikeastaan kaikkein työläin osa koko juttua. Historiassa hyviä painettuja lähteitä löytyy paljon.

Miten löydän sen oikeanKäynnin aluksi kiersimme kirjastossa, tarkemmin historianluokkia, mutta myös muuta tietopuolta, koska aiheissa oli niin monenlaisia. Osa lähdemateriaaleista löytyi ihan muualta: muotoilu- ja taidehyllyistä, elokuvaluokista, urheilusta, musiikista…

Tein käyntiä varten pienen Prezi-esityksen. Samalla tuli treenattua vähän sitäkin. Esityksestä näkee myös ryhmän aiheet, aika haastavia ovat valinneet.

Periaatteessa kaikki yläkoulujen ja lukioiden tiettyyn oppiaineeseen keskittyvät käynnit voi vetää samalla tavalla. Tutkielmanteossa kuusiportainen malli toistuu aina, oli tekijä minkä ikäinen hyvänsä. Käytin tiedonhallinnan porrasmallia esitykseni runkona (malli löytyy esimerkiksi Tampereen kaupungin koulun ja kirjaston yhteistyösuunnitelmasta 2012-2015, luku 5.2, sivulla 18).

Oppilaat olivat erittäin innostuneita, harvemmin ryhmältä saa aplodeja.🙂 Keväällä saan kuulla, millaisia esityksistä tuli. Opettajakin oli tyytyväinen, ja kysyi saako mainostaa tätä kollegoilleen. Luonnontieteisiin kohdistuvat aiheet olisivat ainakin minulle hastavampia kuin reaaliaineisiin keskittyvät työt. Piristävää ja motivoivaa on, kun ryhmä todella tarvii apua, eikä käynti jää yleisluontoiseksi esittelyksi. Opetuksessa ei kyllä keskitytty verkkokirjastoon lainkaan niin paljon kuin perinteisellä opetuskäynnillä. Toisaalta: miksi pitäisikään? Kun asiakkaalla on akuutti tiedontarve, hänelle on aivan sama, mistä hän löytää tarvitsemansa. Me kirjastossa osaamme osoittaa parhaan tien reitille.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s