Greta Hansén-Haug, ”Hirvee tiukkis”: eli yläkouluyhteistyötä Lempäälässä

Greta Hansen-HaugGreta Hansén-Haugin esitys oli erittäin kiinnostava, sillä hänellä on tasapuolisesti tuntumaa sekä vinkkaamiseen että tiedonhallintataitojen opettamiseen. Lempäälän pääkirjastossa käy kaksi yläkoulua, toisessa kahdeksan rinnakkaista luokkaa ja toisessa viisi, eli  suuria kouluja molemmat.

Koulujen rehtorit ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen, jonka mukaan 7.-luokkalaisille järjestetään tiedonhaun opetusta ja 8.-luokille vinkkausta. Käytännössä luokkien käyntien sisällöt on kuitenkin viime vuosina kiepautettu toisin päin.

Greta Hansén-Haug on käynyt vinkkaamassa ja opettamassa tiedonhakua kouluilla, koska Lempäälän nykyisen kirjaston tilat eivät taivu ryhmäkäynteihin kovin hyvin. 7.-luokkien vinkkauksissa hän ottaa yleensä mukaansa 12–16 kirjaa, joista noin 8 ehtii vinkata. Oppilaat saavat kirjalistat, jotta voivat tulla kysymään kiinnostavia kirjoja myöhemmin kirjastosta. Vinkkauslistoilla on kuvat kirjojen kansista, ja linkit PIKI-verkkokirjastoon, Sivupiiriin ja NaamaPIKIin Facebookissa. Vuonna 2011 Greta vinkkasi yhtä lukuunottamatta kaikki 7.-luokat.

8.-luokkien tiedonhaun opetuksissa on painotettu opettajien toiveesta lähdekritiikkiä. Verkkokirjaston opetus on jätetty yläkouluilta pois kokonaan, sitä opetetaan Lempäälässä alakoululaisille ja lukiolaisille. Lähdekritiikin oppitunnille Greta Hansén-Haug on etukäteen valinnut kolmisenkymmentä kirjaa kymmenestä eri aiheesta. Jokaiseen kirjapinoon liittyy oman tiedontarpeensa, ja oppilaat miettivät pareittain, mikä lähteistä on hyvä ja mikä huono. Oppitunnin lopuksi kaikki pinot käydään yhdessä keskustellen läpi. Painettujen lähteiden lisäksi vertaillaan yhdessä erilaisia verkkosivuja, esimerkiksi turkistarhauksesta löytyy hyvin monenlaista aineistoa, josta on saanut hyviä esimerkkejä lähdekritiikin pohdintaan. Myös Wikipediaa on käsitelty.

Toisena opetussisältönä Lempäälässä on tarjottu verkkotiedonhaun opetusta. Tällöin on puhuttu hakulauseen muodostamisesta, erilaisista hakukoneista, linkkilistoista ja tietokannoista, sekä siitä millaisissa tilanteissa erilaisia hakutapoja kannattaa käyttää. Googlen tarkennettua hakua on opetettu, koska siihen yläkouluikäiset eivät ole juurikaan tutustuneet. Greta on käyttänyt opetuksissa apuna Kirjastot.fi:n mediakasvatussivuston valmiita tehtäviä.  Myös plagioinnista on opettajien toivomuksesta puhuttu.

Lempäälän 9.-luokkalaisille järjestetään vuosittain oma päivänsä, jonka aikana he kiertävät tutustumassa kunnan palveluihin. Kirjasto on mukana yhtenä kohteena. Varsinainen kirjastovierailu ja paikkaan tutustuminen tapahtuu siis kaikilla kunnan rinnakkaisluokilla yhden päivän aikana. Greta kertoi jääneensä miettimään, kuinka saa kirjaston jäämään oppilaiden mieleen kaikkien muiden vierailupaikkojen joukosta, ja mitä nuoret ylipäätään mahtavat 20 minuutin käynnistään muistaa. Paikkojen esittelyn lisäksi käyntiin on saatu mahtumaan muutaman kirjan vinkkaus.

Greta Hansén-Haug nosti esiin opetuskäyntien työrauhan ja kurinpitoasiat. On vaikea olla rento ja innostava kirjavinkkari, jos samaan aikaan joutuu komentamaan ja olemaan “hirvee tiukkis” . Tilanne on kuitenkin pidettävä  hallinnassa ja saatava äänensä kuuluville. Koulutuspäivän yleisön mielestä tiukkis-kommentit voivat johtua nuorten puhetyylistä, enemmän kuin vinkkarista. On ilman muuta otettava huomioon muut oppilaat ja voitava komentaa häiritseviä, jos opettaja ei asiaan puutu.

Gretan tuntuma vinkkauksen ja tiedonhallintataitojen opetuksen suhteeseen, oli se, että vinkkaus on selvästi suositumpaa. Mistä tämä kertoo, ja pitäisikö kirjastossa jotenkin reagoida asiaan? Tarjota enemmän vinkkausta myös  muille luokille, vai yrittää markkinoida tiedonhallintataitojen opetuksia paremmin?  Pitäisikö sisältöjä muuten muuttaa tai yhdistää?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s