Tuija Seppänen, Seinäjoen kaupunginkirjasto, Haastava yläkoulu: kenttäkokemuksia Seinäjoelta

Tuija SeppänenPalvelupäällikkö Tuija Seppänen kertoi ja näytti kuvia Seinäjoen uudesta upeasta pääkirjastosta. Nuortenosaston teemana on Douglas Adamsin Linnunradan käsikirja liftareille ja lastenosaston läpi kulkee Lea Pennasen tarina Piilomaan pikku aasista.

Kirjasto on saavuttanut nyt uuden asiakaskunnan : nuoret valtaavat osaston iltapäivisin koulun päätyttyä. Vanhassa kirjastotalossa ei ollut mitään paikkaa, jossa nuoret olisivat voineet olla. Uuden kirjaston suosio näkyy: paikka näyttää ja kuulostaa välillä huvipuistolta. Käyttäytymissäännöistä ja toisten huomioonottamisesta on jouduttu jonkin verran puhumaan. Olemmekohan saman edessä Tampereen pääkirjaston remontin edetessä?

Seinäjoella on viisi yläkoulua ja 28 alakoulua, joissa on yhteensä noin 6100 lasta ja nuorta. Lasten- ja nuortenosastolla on kaksi kirjastonhoitajaa ja kaksi kirjastovirkailijaa ja lisäksi osa-aikainen kirjastoavustaja. Kirjastonhoitajat vinkkaavat, kirjastokäynneille on varattu aikoja jo tammi- ja helmikuulle saakka.

Koulun ja kirjaston yhteistyösuunnitelma päivitetään joka syksy, silloin katsotaan, että kirjastoyhdysopettajien tiedot ovat ajan tasalla. Suunnitelmassa kerrotaan muun muassa lukudiplomeista, kolmosille tarjottavasta kirjailijavieraasta (jonka kirjasto maksaa), aineistopaketeista ja vanhempainiltavierailuista.

Tiedonhallintataitojen opetuksen ja vinkkaamisen lisäksi Tuija Seppänen painotti kirjaston tärkeää roolia mediakasvatuksen järjestäjänä. Mediakasvatus ei näy samalla tavalla integroituna koulujen opetussuunnitelmissa, kuin lukemaan innostaminen ja tiedonhallintataidot.

Uuden kirjaston myötä on noussut esiin selvä tarve omalle nuortenkirjastotyöhön keskittyvälle ryhmälle, asiakaskuntina lapset ja nuoret ovat täysin erilliset, ja kaipaavat erilaisia palveluja.

Seinäjoellakin on tehty yhteistyötä monien toimijoiden kanssa. Nuorisotoimen kanssa on toteutettu  Kirjasto goes lähiö -hanke Nurmon alueella vuosina 2010-2011. Siellä on ollut muun muassa graffiti- ja elokuvatyöpajoja. Seppänen suositteli lämpimästi Ylen mediabussia , sen tilaaminen oli kirjastolle täysin maksutonta ja toiminnasta tuli paljon positiivista palautetta. Myös monenlaista vinkkausta on tehty, soitonoppaita on vinkattu soittamalla, näiden lisäksi on ollut muun muassa kaverivinkkausta ja mediavinkkausta. Nyt on suunniteltu Tietoprovinssia ja Peliviikkoa.

Tuija Seppänen pohdiskeli esityksessään, millaiset yhteiset rajapinnat kohtaavat, kun puhutaan koulun ja kirjaston yhteistyöstä. Meillä on paljon yhteistä, mutta osittain saatamme käsitellä aihetta aivan toisenlaisesta näkökulmasta, ja tämä on hyvä tiedostaa. Esimerkiksi näitä on hyvä pohtia:

oppilaat – nuoret asiakkaat
opetussuunnitelmat – tietosisällöt
oppitunnit – vapaa-aika
opiskelu – tiedonhaku
opettajat – kirjastonhoitajat
koulutilat – kirjastotilat

Tuija Seppänen nosti esiin koulun ja kirjaston yhteistyön. Mistä johtuu, että nuorisotoimella on luontevammat ja paremmat välit kouluun kuin kirjastolla on? Muita pohdittavia kysymyksiä yhteistyön tekijöille ovat: Mitä kannattaa tehdä koulussa ja mitä kirjastossa? Miten tavoittaa parhaiten opettajia? Millaisia tavoitteita yhteistyölle asetetaan ja kenen tavoitteita ne oikeastaan ovat?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s