Nuortenkirjastonhoitaja Liisa Hopia, Tampereen kaupunginkirjasto: Mitä opet haluaa kirjastoyhteistyöltä? Tuleva Pro gradu -tutkielma Tampereen yliopistoon.

Greta Hansén-Haug ja Liisa Hopia

Greta Hansén-Haug ja Liisa Hopia

Liisa Hopia on parhaillaan tekemässä opinnäytetyötään  koulun ja yleisen kirjaston välisestä yhteistyöstä. Hänen mukaansa yhteistyötä tehdään lähinnä kahdella eri alueella: tiedonhaun opetuksessa ja lukuharrastuksen edistämisessä. Yhteistyön pohjana ovat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet.

Tiedonhaun opetuksessa voidaan yhdistää molempien ammattikuntien vahvuudet: opettajat ovat oman oppiaineensa ja pedagogisen osaamisen asiantuntijoita, kirjastonhoitajat puolestaan hallitsevat tiedonhankinnan monimuotoisuuden.

Lukuharrastusta ja erilaisia luku- ja kirjoitustaitoja voidaan yhdessä edistää monin eri tavoin. Esimerkkejä tällaisesta koulun ja kirjaston tekemästä yhteistyöstä ovat  kirjavinkkaus, lukudiplomit, kirjailijavierailut, erilaiset kampanjat, kilpailut, teemaviikot ja näyttelyt.

Laadullinen tutkimus toteutetaan kevään 2013 aikana teemahaastatteluina, jonka kohteena ovat Pirkanmaan alueen yläkoulujen aineenopettajat.

Liisa Hopian opinnäytetyön avulla tullaan varmasti saamaan myös hyvä käsitys siitä, millaista tutkimusta aiheesta on tehty ja millaisia haasteita ja tarpeita yhteistyössä on tullut vastaan.

Liisa Hopian esitys herätti yleisössä paljon kommentteja. Esiin keskustelussa nousi usein opettajia vaivaava ennakko-olettamus: teettääkö kirjastoyhteistyö heille vain lisätyötä, vai helpottaako se työtaakkaa?  Kun kirjastokutsun lähetti Pöytyän kirjastoon töihin siirtynyt opettaja, koulut osallistuivat aiempaa paremmin ja näkivät kirjastokäynnin tukevan muuta opetusta.

Monesti auttaa se, että kirjastosta jalkaudutaan konkreettisesti kouluun. Mennään esittäytymään ja kerrotaan kirjastoyhteistyön mahdollisuuksista ihan kasvokkain, ei ainoastaan puhelimitse tai sähköpostitse. Pirkkalan kirjastonhoitaja on lähestynyt opettajainhuoneita rohkeasti kahvitunnin aikaan pullapitko kainalossa. Myös kirjastoyhteistyön saaminen opetussuunnitelmaan on koettu toimivaksi: esimerkiksi Valkeakoskella on saatu opettajat sitoutumaan yhteistyöhön nyt entistä paremmin.

Kaikki kommentit ovat mielestäni osuvia ja valottavat asian eri puolia. Suurella paikkakunnalla tämä on kuitenkin melko haastavaa. Kuka ehtisi Tampereella kiertää kaikilla kouluilla markkinoimassa kirjastoyhteistyötä tai saada kirjaston läpi kaikkiin koulukohtaisiin opetussuunnitelmiin?

Liisa Hopian esitys

One thought on “Nuortenkirjastonhoitaja Liisa Hopia, Tampereen kaupunginkirjasto: Mitä opet haluaa kirjastoyhteistyöltä? Tuleva Pro gradu -tutkielma Tampereen yliopistoon.

  1. Päivitysilmoitus: Yläkoulu kirjastossa -koulutuspäivä Metsossa 25.10.2012: « Pisteitä

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s